Wout, Isra en Hugo uit Kempen/Neteland nemen deel aan wereldkampioenschap zonnewagenracen @Australia
Wout (24) uit Vosselaar, Isra (23) uit Turnhout en Hugo (21) uit Herentals starten eind deze week aan de Bridgestone World Solar Challenge. De studenten van de KU Leuven werden tijdens de vorige editie wereldkampioen.
Meer dan een jaar lang werkten ze aan hun nieuwste zonnewagen, de Infinite Apollo. Met hun dubbele vin en verstelbare ophanging als geheime wapen hopen de teamleden ook deze editie de felbegeerde titel binnen te halen.
De Infinite Apollo
De Infinite Apollo, de elfde Belgische zonnewagen, is voorzien van enkele toonaangevende technologieën: een recordgroot zonnepaneel van 6 m² met een efficiëntie van meer dan 27 %, dubbele vaste aerodynamische vinnen die achter de cockpit zijn geplaatst om uitzonderlijke stabiliteit te bieden bij zijwind en "The Bounce".
Dankzij dit systeem kan de rijhoogte aangepast worden op basis van snelheid en wegdek, om stabiliteit en aerodynamica in uitdagende omstandigheden te optimaliseren .
De Infinite Apollo heeft een superlicht ontwerp met een batterijcapaciteit van 3 kWh — conform de nieuwe, strengere regels van de competitie — en een totaalgewicht van slechts 170 kg.
Als teammanager is Wout verantwoordelijk om de communicatie tussen het ganse konvooi zo vlot mogelijk te laten verlopen. Tijdens de wedstrijd is er constante communicatie met de piloot van de zonnewagen om instructies te geven om de zonnewagen zo efficiënt mogelijk te laten rijden.
Tijdens de wedstrijd ben ik verantwoordelijk voor de communicatie binnen het konvooi. Deze communicatie is cruciaal om te verzekeren dat de zonnewagen zo efficiënt mogelijk kan rijden en we hopelijk op die manier als eerste over de finish in Adelaide rijden.
Wout Rubbrecht (24, Vosselaar), Teammanager bij het Innoptus Solar Team
Isra zorgt er als strateeg voor dat de meest optimale snelheid voor de zonnewagen wordt berekend. Hierbij worden heel veel verschillende factoren in rekening genomen zoals de hoeveelheid binnenkomende zonne-energie, de windsnelheid, het wegdek … Op die manier kan de zonnewagen zo snel mogelijk in Adelaide geraken.
Om zo weinig mogelijk energie verloren te laten gaan is het belangrijk om de zonnewagen steeds de optimale snelheid te laten rijden. Hierbij moeten we rekening houden met verschillende zaken zoals de binnenkomende zonne-energie, de weersvoorspellingen, de windsnelheid ...
Isra Klaasen (23, Turnhout), Strateeg bij het Innoptus Solar Team
Hugo is tijdens de wedstrijd verantwoordelijk voor het herstellen van de zonnewagen als er zich technische problemen zouden voordoen. Tijdens de wedstrijd wordt de zonnewagen elke avond gecontroleerd om er zeker van te zijn dat deze steeds in topconditie aan de dag kan starten.
Tijdens de wedstrijd is het belangrijk dat technische problemen zo snel mogelijk kunnen opgelost worden om geen kostbare tijd te verspillen. Tijdens het jaar hebben we geoefend om de vaakst voorkomende technische problemen snel en efficiënt op te lossen. Een platte band kunnen we op minder dan 2 minuten vervangen.
Hugo Dupré (21, Herentals), Mechanisch Ingenieur bij het Innoptus Solar Team
Bridgestone World Solar Challenge
De Bridgestone World Solar Challenge gaat elke twee jaar door tussen Darwin en Adelaide. Tijdens de wedstrijd doorkruisen teams van over de hele wereld de Australische Outback. De wedstrijd wordt beschouwd als het officieuze wereldkampioenschap voor zonnewagenracen.
Het draait echter niet alleen om racen met zonnewagens, het gaat om het verleggen van technologische grenzen.
Elk jaar gaat het Innoptus Solar Team die uitdaging aan om innovatieve oplossingen te ontwikkelen die perfect zijn afgestemd op de unieke eisen van zonneracen.
Of het nu gaat om nieuwe materialen, technieken of vernieuwende aerodynamische ontwerpen: innovatie staat centraal in alles wat het Belgische team doet.